torsdag 13 juni 2013



En annorlunda smultrontårta


Det var en underbar varm dag sommaren 89. En vän, låt oss kalla henne Madeline, skulle ta mig till hennes föräldrars sommarstuga i Sörmland där hon skulle se till trädgården.
När vi kom till den vackra isolerade stugan vidtog en session älskog. Därefter började Madde ansa trädgården spritt språngande. En härlig syn, men efter ett tag satte jag på mig minimalt med kläder och tog en promenad i den omgivande skogen. Jag hoppades att hitta några blåbär, Men till min glädje fann jag ett överflöd av smultron.
När jag återvände till stugan var Madde fortfarande naken och halvsov på en filt i solen. Jag särade försiktigt hennes lår och började omgärda muffens läppar med smultron, tog fram min kamera och tog några bilder av denna läckra dessert. Det var en lockande syn som jag inte ville störa. När ja
g skulle göra just det öppnade Madde ögonen och sa “Ska du inte äta dem?Tycker du inte om den här smultrontårtan”. Det var all uppmuntran jag behövde. Jag försökte försiktigt slicka bort dem från “tallriken” men snart var de mer eller mindre krossade och jag lät tungan vandra överallt. Smaken och doften var en härlig blandning! Smultron och mus! Det var en av de bästa fruktdesserter jag någonsin avnjutit!
Jag har senare lärt mig att färska hjortron är ännu bättre. Smakerna av hjortron och fitta “gifter” sig på ett helt underbart sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar